Hjärnan måste ha kolhydrater!

Vad svarar du?

När man blir konfronterad med detta påstående kan det vara skönt att kunna ge ett bekvämt svar i en kortfattad version. Ni som är bekanta med glukoneogenesen förstår att det blir lite väl invecklat att gå in på detta. Personen du pratar med har förmodligen gått därifrån innan du hunnit komma till poängen. Att ge en kort version av något som är ganska invecklat är inte alltid helt lätt men jag ska försöka ge lite kortfattad fakta av ”hjärnans behov av kolhydrater”.

  • Hjärnan använder glukos, inte kolhydrater.
  • Hjärnan förbrukar ca 100 gram glukos per dygn om man tillför detta via maten genom intag av kolhydrater, dessa bryts ner till glukos.
  • Om man inte tillför kolhydrater är hjärnan i behov av ca 20 gram glukos per dygn. Detta behov kan levern tillgodose hjärnan med genom ombildning av (bland annat) fett eller protein till glukos. Det är detta som kallas för glukoneogenesen (nybildning av glukos).

Vi har ett glykogenlager (glukoslager) som omfattar ca 2000 kcal hos en genomsnittsperson. Vårt fettlager är på ca 70000-120000 kcal. Att äta en låg andel kolhydrater gynnar fettförbränningen eftersom kroppen då använder fettet (ketoner) till energi i första hand. Hjärnan kan också använda ketoner.

Vidare är det viktigt att poängtera att en lågkolhydratkost inte innebär att man utesluter kolhydrater helt. Valet hamnar oftast på naturliga kolhydrater med mindre sockerarter och stärkelse. De allra flesta äter förmodligen rikligt med ovanjordsgrönsaker och mejeriprodukter, även bär, nötter och frön innehåller kolhydrater. Beroende på hur strikt man väljer att vara så är det förstås stora individuella skillnader i kolhydratsintag, även behovet skiljer sig åt om man ser till exempelvis träningsintensitet.