back to basic

Att leva eller äta enligt principen ”back to basic” är varken komplicerat eller konstigt. Att tänka back to basic när det gäller mat är enkelt, det är ingen svält, ingen pulverdiet eller bantningsmetod som inte tillåter dig att äta dig mätt. Tvärtom, du kan äta dig mätt och samtidigt stabilisera ditt blodsocker och därmed öka dina förutsättningar att bli viktstabil. Det innebär i korthet att du äter naturlig, näringstät mat anpassad efter din kropps förutsättningar och behov.

HÄLSA OCH HORMONER

hormonerEn intressant fråga tycker jag är om det är hur mycket vi äter eller vad vi äter som påverkar vår vikt och hälsa? Inte alla är medvetna om att kroppens hormoner spelar en viktig roll gällande sjukdomar, mättnadssignaler och fettinlagring. Vår kosthållning och vårt levnadssätt kan påverka kroppens hormonsystem. Med andra ord så påverkas hormonerna olika beroende av vad du stoppar i munnen och andra livsstilsfaktorer. Alla är olika, vi förbränner olika, vi bär på olika mycket stress, vi smälter och tål mat olika, vi tar upp olika mycket energi i tarmen och vi vet även att våra energiämnen har betydligt fler funktioner i kroppen än att användas till just energi. Att räkna kalorier in och kalorier ut är därför ofta svårt i praktiken.

DEN MODERNA KOSTEN

De senaste (40) årens kostråd har ganska genomgående varit att vi kan äta lite av allt och att vi ska akta oss för fett, särskilt mättat fett. Vi har också fått lära oss att så länge vi äter varierat och lagom så behåller vi hälsan.

För många av mina klienter, inklusive mig själv, har dessa kostråd upplevts som en frustration. En person med sockerproblematik eller insulinresistens (tex diabetes typ 2 och PCOS), kan exempelvis få problem att reglera blodsockret. En person med en inflammatorisk eller autoimmun sjukdom (tex Sjögrens Syndrom, SLE, reumatism, psoriasis m.fl.) kanske får utmaningar med att inflammationen blossar upp. För en person som lätt går upp i vikt så kan insulinet (på grund av svängande blodsocker) vara med och påverka till ökad fettinlagring.

Detta är bara några få exempel på variationer i behov beroende av individ, förutsättningar, gener, bakgrund osv. Att ha utgångsläget att alla tål och kan äta lite av allt kanske fungerar på en frisk individ med optimala gener, en glad själ, ett gott socialt nätverk, en god tarmhälsa, en stressfri vardag med daglig återhämtning… Ok, en något ironisk bild men jag vill lyfta att det finns ett stort spann oss människor emellan, så en individanpassad kost har kommit att bli en viktig del för en individs hälsa.

EN RESA TILLBAKA I TIDEN

Fantisera nu att vi befinner oss långt tillbaka i tiden, på stenåldern. En frukost bestod inte av smörgåsar med margarin och magert pressat kött (innehållandes vatten och artificiellt socker). kossa
Inte heller fettfri yoghurt med tillsatt socker, stabiliseringsmedel och olika aromer. Det fanns inte heller smakhöjande ämnen, färgämnen, konserveringsmedel eller konsistensförbättrande ämnen i vår mat. Jag använder mackan, margarinet och pålägget som exempel eftersom vi annars kanske mest förknippar chips, läsk och godis som den onaturliga maten.

Våra gener är nästintill helt oförändrade sedan stenåldern. En fråga vi kan ställa oss är vilken effekt dagens livsmedel och vårt levnadssätt har på våra hormoner och därmed vår hälsa?