lågkolhydratkost

Att äta lågkolhydratkost är inte särskilt komplicerat. Det är ingen svält, inget pulver, inga onödiga tillsatser, ingen metod eller tillfällig diet. Lågkolhydratkost innebär i korthet att du äter naturlig mat som är näringsriktig och glutenfri med naturliga fetter, proteiner och snälla kolhydrater. Kosten är snarlik den kost vi ätit sedan den moderna människan kom till; den kost vi till största del har gener för att tåla. Välj gärna närodlade grönsaker och ekologisk mat med höga krav på god djurhållning.

HÄLSA OCH HORMONER

hormonerMan kan fråga sig om det är hur mycket vi äter eller vad vi äter som påverkar vår vikt och hälsa. Få är medvetna om att kroppens hormoner spelar en viktig roll gällande sjukdomar, mättnadssignaler och fettinlagring. Med vår kosthållning påverkar vi kroppens hormonsystem. Vi vet att alla är olika, vi förbränner olika, vi smälter och tål mat olika, vi tar upp olika mycket energi och vi vet även att våra energiämnen har fler funktioner i kroppen än att användas till just energi. Att räkna kalorier på vad man äter och förbrukar är därför väldigt svårt i praktiken.

MATEN VI ÄTER

Vi har fått lära oss att så länge vi äter varierat och lagom så behåller vi hälsan.

Smörgåsen är ett vanligt frukost- eller mellanmål. Merparten av det bröd som finns att tillgå i butik är snabbjäst, snabbgräddat och ofta bakat av en mjölmix. Vetet kommer från dagens korsade och förädlade vetesorter som sedan raffineras till ett näringsfattigt blekt pulver. Ofta tillsätts extra glutenprotein i mjölet för att degen ska bli smidigare. Andra vanliga ingredienser i butiksbröd kan vara sirap, socker, (delvis) härdat vegetabiliskt fett (transfett), stärkelse, emulgeringsmedel, fruktsocker, aromer och färgämne.

På brödskivan används kanske Lätta, Lätt & Lagom eller Becel som är olika sorters margarin. Innehållet varierar något men men här är några av ingredienserna: vatten, vegetabiliskt fett, vegetabilisk olja (palm?), modifierad stärkelse, salt, emulgeringsmedel, konserveringsmedel, arom.

Som pålägg kanske det blir en skiva mager kalkon: vatten, koksalt, antioxidationsmedel, stabiliseringsmedel, potatisstärkelse, druvsocker, potatisfiber, socker, nitrit/E250 och rökarom. En skiva besprutad paprika med rester av 26 bekämpningsmedel på toppen blir ett fint avslut. Är det detta som innefattar att äta varierat och lite av allt? Vi äter detta dagligen, vi ger det till våra kära barn och vi äter det själva. I mängder.

LÅT OSS RESA TILLBAKA I TIDEN

Fundera över det du äter idag och tänk dig tillbaka några tusen år i tiden. Åt vi smörgåsar med margarin och pressat kött? Åt vi utspädd fettfri yoghurt med socker, tillsatser och fruktaromer? Åt vi friterad mat med olja av dålig kvalitet och som tappat sin kemiska struktur och blivit inflammationsdrivande och retande för kroppen? Eller hade vi kanske en buljongtärning till köttet med smakförstärkaren mononatriumglutamat?

I norden började vi bruka jorden för spannmål för ca 5000 år sedan. Den moderna människan har vandrat runt på jorden i ca 200 000 år. För ca 100 år sedan började vi äta processad och industriellt framställd mat, vitt socker, raffinerat mjöl och så vidare. För drygt 30 år sedan togs ett beslut av våra politiker att fett och kolesterol är farligt, ett beslut som till största del grundar sig i bristfällig och ifrågasatt forskning och som med flertalet senare studier visat sig vara felaktigt.

Man kan fråga sig vad cocktaileffekten och den långsiktiga konsekvensen blir genom att vi äter mindre naturlig mat. Dagens kosthållning liknar inte längre vår ursprungliga kost som stenåldersmänniskor, trots detta har våra gener knappt förändrats under denna tidsperiod. Enligt statistik från jordbruksverket (2013) äter vi i genomsnitt 48 kilo socker per person och år (inkluserar ej statistik från glukossirap/HFCS eller koncentrerad fruktjuice). För 100 år sedan var denna siffra 4 kilo(!!). Den viktigast frågan vi bör ställa oss är vilken effekt detta söta blod har på våra hormoner och vår hälsa? kossa

Lågkolhydratkost = Glutenfri kost med naturliga fetter, proteiner och snälla kolhydrater. Undvik onödiga tillsatser och E-nummer, minimera socker- och stärkelse. Välj gärna närodlat och ekologiskt med höga krav på god djurhållning, djuren bör ha tillgång till utevistelse och sin naturliga föda.